Статья посвящена актуальной проблеме школьного и вузовского преподавания — научить обучающегося любить и понимать классическую литературу на примере романа М.А. Булгакова «Мастер и Маргарита». Важную роль в преподавании играет обращение к современным образовательным технологиям, различным типам лекций, необычным формам работы. При изучении творчества М.А.Булгакова продуктивно чтение лекции «по заявкам», использование на практическом занятии приема «шапка вопросов», дискуссии и др. Обращение к произведениям М.А.Булгакова возможно и при изучении современной литературы (сюрреалистической прозы, рок-поэзии, иронического славянского (русского) фэнтези, сетературы и др.).
Ключевые слова: аллюзия, текст, роман, влияние, классика, методика, современная русская литература
The article considers the study of literature in the contemporary classroom on the example of Mikhail Bulgakov’s novel “Master and Margarita”. We are going to consider the use of interactive forms, methods and technologies of teaching aimed at involving students in the learning process. If teachers can transfer their own love of literature to their students, all the achievements of technology and innovative methods will only add to their success. Now, students have become partners of creative activity and they can submit questions for discussion to the teacher or propose the topic for the lecture. Studying M.A.Bulgakov’s novel is also possible through addressing the contemporary creative works (surrealistic prose, rock poetry, an ironical Slavic (Russian) fantasy, net literature, etc.).
Keywords: allusion, text, novel, impact, classic, method, modern Russian literature
https://doi.org/10.34680/2411-7951.2020.1(26).21