Почтовый адрес: Россия, 173003, г. Великий Новгород, ул. Б.С.-Петербургская, 41, Центр развития публикационной активности НовГУ.
Тел.: 8 (8162) 33-88-30;
Факс: (8162) 97-45-26.
E-mail: eNotes@novsu.ru
Postal address: Russia, 173003, Veliky Novgorod, Yaroslav-the-Wise Novgorod State University, B.Sankt-Peterburgskaya St, 41 Bldg., Editorial Office.
Tel. (8162) 33-88-30
Fax (8162) 97-45-26
|
|
В статье рассматривается таблоидный дискурс региональных печатных СМИ. Таблоидный дискурс ставит перед собой цель привлечь внимание массовой аудитории путем эксплуатации информационного инстинкта. Материалом для анализа послужили крупнейшие печатные издания Бурятии: «Информ Полис» и «Номер один» за 2016—2018 гг. В работе производится анализ послания, которое получает читатель в результате ознакомления с первой страницей газеты. В «Номере один» отмечается высокий конфликтный фон анонсов. При общем сходстве «Информ Полис» дает более разнообразный спектр посланий читателю. Однако общий смысл посланий обоих таблоидов сводится к формуле: «Жизнь некомфортна, опасна и несправедлива». Изменение во властных структурах региона влияет на корректировку таблоидного послания читателю, но не способно изменить эмоционально-ценностного отношения таблоида к жизни.
Ключевые слова: таблоидный дискурс, информационный инстинкт, эмпатия, медиаперсона, послание читателю
The article discusses tabloid discourse, which is a type of journalistic speech that appeared in the regional Russian press in the 1990-s and continues to thrive today. The study uses the most popular printed media of Buryatia, “Inform Polis” and “Number One” 2016—2018 issues, as material. The tabloid discourse is a phenomenon belonging to the media word, generated by specific social and historic conditions, in contrast to other discourses that claim to be universal (for example, provocative discourse). Besides, these universal discursive units are present in concrete historical discourses as building blocks. Thus, the tabloid type of media speech uses conflict discourse. Its goal is to attract the attention of the mass audience by exploiting their information instinct. The article argues that the first page of the newspaper contains a generalized message to the audience. In fact, this message is the tabloid discourse media text. The totality of generalized messages creates the content of each regional newspaper tabloid discourse. Most often, this message is highly aggressive, especially in the headlines of “Number One”, a regional newspaper. However, the general semantic model of the message does not considerably change from issue to issue. The events related to the regional authorities sometimes influence its content. The message of the newspaper in 2016 can be formulated as “Life is uncomfortable, dangerous, and unfair”. The change in the power structures of the region leads to the correction of the tabloid message to the reader, but is not able to change the emotional and value attitudes of the tabloid toward life. This gives the tabloid discourse content stability and regularity.
Keywords: the subjects of the media conflict, tabloid discourse, information instinct, empathy, media person, message to the reader
Свидетельство о регистрации (548 КБ) |
Заключение экспертного совета (80 КБ) |
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0 Всемирная.
Регулярные выпуски журнала выходят ежеквартально, не менее 4 раз в год. Возможен выход специальных выпусков журнала.