|
Статья подготовлена в рамках исполнения проекта
«Политическая социализация молодёжи в университетских городах»
при поддержке Российского фонда фундаментальных исследований
(проект № 19-011-31231)
В статье рассматривается вопрос о способах построения и функционирования умных городов. Автор предлагает подходить к решению данного вопроса с учётом важности роли «умного сообщества» для городского развития, особенно в сочетании с практикой использования «умных технологий» и процессом реализации «умного управления». При этом отмечается, что важным элементом для формирования «умных сообществ» является образ города, позиционирование которого должно быть направлено не только вовне, но и вовнутрь – на жителей. Для решения данной задачи большое значение имеет сетевая коммуникация, выстраиваемая с участием университета как центра по производству знаний, идей, инноваций. Современный университет способен и заинтересован в коммуникации с молодёжью. В свою очередь, молодёжь, как показывают результаты исследования, может и хочет принимать участие в жизни города и способствовать решению городских проблем. Таким образом, нацеленность на построение горизонтальной коммуникации с вовлечением молодёжи (а потенциально – гораздо более широких слоев населения) и грамотное управление такой коммуникацией являются факторами создания «умного сообщества», а сам университет выступает катализатором социальной креативности.
Ключевые слова: умный город, умное сообщество, университет, молодёжь, социальная креативность, образ города, коммуникация, политическая социализация, позиционирование.
Библиография
Ицковиц 2011 – Ицковиц Г. Модель тройной спирали / Пер. с англ. И. А. Павловой // Инновации. 2011. № 4 (150). С. 5–10.
Ковалёва 2019 – Ковалёва Т. М. Об истоках тьюторской модели современного университета в антропологическом контексте // Становление тьюторской модели современного университета в России / Отв. ред. А. О. Зоткин, Н. С. Гулиус. Томск, 2019. С. 9–19.
Котлер и др. 2005 – Котлер Ф., Асплунд К., Рейн И., Хайдер Д. Маркетинг мест.
Привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы / Пер. с англ. М. Аккая. Санкт-Петербург, 2005.
Линч 1982 – Линч К. Образ города / Пер. с англ. В. Л. Глазычева под ред. А. В. Иконникова. Москва, 1982.
Щербинин 2018 – Щербинин А. И. «Умные города» – тренд XXI века: вызовы времени и российские практики // ΠΡΑΞΗΜΑ. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 3 (17). С. 179–191.
Щербинина 2013 – Щербинина Н. Г. Образ города как его репрезентация // Православное наследие как источник духовного и общественного развития России: материалы XXII Духовно-исторических чтений памяти святых равноапостольных Кирилла и Мефодия / Под ред. А. Носкова. Томск, 2013. С. 45–48.
Dameri, Cocchia 2013 – Dameri R., Cocchia A. Smart city and digital city: Twenty years of terminology evolution // Empowering society through digital innovations. Proceedings of X Conference of the Italian Chapter of AIS. Milan, 2013. [Электронный ресурс]. URL: http://www.itais.org/proceedings/itais2013/pdf/119.pdf (дата обращения: 15.08.2019).
Gooch et al. 2018 – Gooch D. et al. Amplifying quiet voices: challenges and opportunities for participatory design at an urban scale // ACM Transactions on computer-human interaction. 2018. Vol. 25 (1). P. 1–34.
Kemp 2019 – Kemp S. Digital in 2018. Essential insights into internet, social media, mobile, and ecommerce use around the world. [Электронный ресурс]. URL: https://digitalreport.wearesocial.com/download (дата обращения: 18.08.2019).
Komninos 2015 – Komninos N. The Age of Intelligent cities: Environments and Innovation-for-all Strategies. Routledge, 2015.
Nam, Pardo 2011 – Nam T., Pardo Th. Conceptualizing smart city with dimensions of technology, people and institutions // The proceedings of the 12th Annual international conference on digital government research. New York, 2011. P. 282–291.
Антон Юрьевич Краснопёров
Национальный исследовательский Томский государственный университет, Россия.
Магистр политологии, ассистент кафедры политологии.
E-mail: krasnopyorov.anton@gmail.com
The study was funded by Russian Foundation for Basic Research
(project number 19-011-31231)
The article is devoted to the question of how to build and operate smart cities. The author offers to solve this issue, taking into account that the “smart communities” are important for the city development, especially in combination with the practice of using “smart technologies” and the implementation of “smart governance”. It is noted that an important factor for the formation of “smart communities” is the image of the city, the positioning of which should be directed not only outside, but also to all residents. Network communication are of great importance to solve this problem, especially with participation of university as the center of production of knowledge, ideas, and innovations. Modern universities are capable and interested in communication with the youth, and the youth, as the results of the study show, can and wants to take part in the life of the city and to contribute to solving urban problems. Thus, the focus on building horizontal communication with the involvement of young people (and potentially much wider segments of the population) and the competent management of such communications are the factors in creating a “smart community”, and the university itself acts as a catalyst for social creativity.
Keywords: smart city, smart community, university, youth, social creativity, city image, communication, political socialization, positioning.
References
Dameri, Cocchia 2013 – Dameri R., Cocchia A. Smart City and Digital City: Twenty Years of Terminology Evolution. Empowering Society through Digital Innovations. Proceedings of X Conference of the Italian Chapter of AIS. Milano, 2013. URL: http://www.itais.org/proceedings/itais2013/pdf/119.pdf.
Etzkowitz 2011 – Etzkowitz H. Triple Helix Model. Transl. into Russian by I. A. Pavlova. Innovations. 2011, 4 (150). P. 5–10.
Gooch et al. 2018 – Gooch D., Barker M., Hudson L. et al. Amplifying Quiet Voices: Challenges and Opportunities for Participatory Design at an Urban Scale. ACM Transactions on Computer-Human Interaction. 2018, Vol. 25 (1). P. 1–34.
Kemp 2019 – Kemp S. Digital in 2018. Essential Insights into Internet, Social Media, Mobile, and Ecommerce Use around the World. URL: https://digitalreport.wearesocial.com/download.
Komninos 2015 – Komninos N. The Age of Intelligent cities: Environments and Innovationfor-all Strategies. Routledge, 2015.
Kotler et al. 2005 – Kotler Ph., Asplund Ch., Rein I., Haider D. Marketing Places Europe. How to Attract Investments, Industries, Residents and Visitors to Cities, Communities, Regions and Nations in Europe. Transl. into Russian by M. Akkaya. St. Petersburg, 2005.
Kovaleva 2019 – Kovaleva T. M. On the Origins of the Tutorial Model of a Modern University in an Anthropological Context. Formation of a Tutorial Model of a Modern University in Russia. Ed. by A. O. Zotkin, N. S. Gulius. Tomsk, 2019. P. 9–19. In Russian.
Lynch 1982 – Lynch K. The Image of the City. Transl. into Russian by V. L. Glazychev. Moscow, 1982.
Nam, Pardo 2011 – Nam T., Pardo Th. Conceptualizing Smart City with Dimensions of Technology, People and Institutions. The Proceedings of the 12th Annual International Conference on Digital Government Research. New York, 2011. P. 282–291.
Shcherbinin 2018 – Shcherbinin A. I. Smart Cities as a Trend of the 21st Century: The Current Challenges and Russia’s Practices. ΠΡΑΞΗΜΑ. Journal of Visual Semiotics. 2018, 3 (17). P. 179–191. In Russian.
Shcherbinina 2013 – Shcherbinina N. G. The Image of the City as Its Representation. Orthodox Heritage as a Source of Spiritual and Social Development of Russia. Proceedings of the XXII Spiritual and Historical Readings in Memory of Saints Equal to the Apostles Cyril and Methodius. Ed. by A. Noskov. Tomsk, 2013. P. 45–48. In Russian.
Anton Yu. Krasnoperov
National Research Tomsk State University, Russia.
Master of Political Science, Assistant of Political Science Department.
E-mail: krasnopyorov.anton@gmail.com