Рожков К.Л. (Rozhkov K.L.)

Article PDF

ИСТОРИЧЕСКИЕ ГОРОДА ГЛАЗАМИ КРУИЗНОГО ТУРИСТА

Аннотация. Ограничения выездного туризма в связи с пандемией и геополитической ситуацией перенаправили туристической поток внутрь страны и создали возможность для малых исторических городов заработать на приёме гостей. Многолетний успешный опыт Мышкина по привлечению круизных туристов был до последнего времени описан преимущественно в гуманитарных исследованиях, но не получил необходимого осмысления в терминах маркетинга и менеджмента. Целью настоящего исследования является выявление факторов успеха города Мышкина в развитии круизного туризма. Применённый метод исследования – множественное кейс-стади. Для сбора данных использовалась совокупность методов невключённого (внутреннего) этнографического наблюдения и «тайного покупателя». Результаты анализа позволили выявить сравнительные преимущества Мышкина в управлении городом как туристической дестинацией.

Ключевые словакруиз, туризм, маркетинг, брендинг, исторический город, Мышкин, Углич, Рыбинск.

Библиография
Гречухин 2017 – Гречухин В. А. Мышкин. Малый город в большом туризме: состояние, проблемы, продвижение, перспективы. Москва, 2017.
Леонтьева, Маслинский 2001 – Леонтьева С. Г., Маслинский К. А. Город и турист: механизмы самопрезентации «города классической провинции» // Провинция как реальность и объект осмысления. Тверь, 2001. С. 76–86.
Максимова 2014 – Максимова А. С. Формы и следствия музеефикации малого города: кейс Мышкина и Каргополя // Лабиринт. Журнал социально-гуманитарных исследований. 2014. № 5. С. 15–24.
Юдин, Колошенко 2014 – Юдин Г. Б., Колошенко Ю. А. Стратегии производства туристического опыта в малом городе: локальное сообщество и символическое конструирование в городе Мышкин // Лабиринт. Журнал социально-гуманитарных исследований. 2014. № 5. С. 5–14.
Eisenhardt, Graebner 2007 – Eisenhardt K. M., Graebner M. E.  Theory Building from Cases: Opportunities and Challenges // Academy of Management Journal. 2007. 50 (1). Pp. 25–32.
Yin 2018 – Yin R. K. Case Study Research and Applications: Design and Methods. Thousand Oaks (CA), 2018.

Кирилл Львович Рожков
доктор экономических наук, доцент,
профессор Высшей школы бизнеса.
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»,
Москва, Россия.
E-mail: natio@bk.ru

 

HISTORICAL CITIES WITH THE EYES OF A CRUISE TOURIST

Abstract. Limitations on the outbound tourism due to pandemic and geopolitical situation have redirected the tourists flood inside the country and created an opportunity for small historical cities to earn money on hosting guests. Until recent, for a long time successful Myshkin’s experience in attracting cruise tourists had been described primarily in humanitarian studies but did not receive necessary comprehension in terms of marketing and management. The purpose of this study is to reveal the success factors of the city in cruise tourism development. The applied method is multiple case study. The data was gathered during visiting three historical cities (Myshkin, Uglich and Rybinsk) included in cruise excursion program “Moscow – Rybinsk – Moscow”, 18–21.07.2022. The data is accounted for a mixture of non-involved (internal) ethnographic observation and “secret buyer”. The results of the analysis made it possible to identify a set of the comparative advantages of Myshkin in destination management.

Keywords: cruise, tourism, marketing, branding, historical city, Myshkin, Uglich, Rybinsk.

References
Eisenhardt, Graebner 2007 – Eisenhardt K. M., Graebner M. E.  Theory Building from Cases: Opportunities and Challenges. Academy of Management Journal. 2007. 50 (1). Pp. 25–32.
Grechukhin 2017 – Grechukhin V. A. Myshkin. Small Town in Big Tourism: State, Problems, Progress, Prospects. Moscow, 2017. In Russian.
Leontieva, Maslinsky 2001 – Leontieva S. G., Maslinsky K. A. City and Tourist: Mechanisms of Self-Presentation of the “Classical Province City”. Province as a Reality and an Object of Reflection. Tver, 2001. Pp. 76–86. In Russian.
Maksimova 2014 – Maksimova A. S. Forms and Consequences of Museumification of a Small Town: The Case of Myshkin and Kargopol. Labyrinth. Journal of Social and Humanitarian Research. 2014. 5. Pp. 15–24. In Russian.
Yin 2018 – Yin R. K. Case Study Research and Applications: Design and Methods. Thousand Oaks (CA), 2018.
Yudin, Koloshenko 2014 – Yudin G. B., Koloshenko Yu. A. Strategies for the Production of Tourism Experience in a Small Town: Local Community and Symbolic Construction in the City of Myshkin. Labyrinth. Journal of Social and Humanitarian Research. 2014. 5. Pp. 5–14. In Russian.

Kirill L. Rozhkov
Dr. Sci. (Economics), Associate Professor,
Professor at the Graduate School of Business.
National Research University “Higher School of Economics”,
Moscow, Russia.
E-mail: natio@bk.ru